La tasca d’un psicopedagog, en un
centre d’ensenyament d’educació especial és molt variada, ja que degut a la
diversitat d’alumnat és necessari i primordial la coordinació constant entre
els diferents professionals que hi han al centre (mestres, professors,
logopedes, fisioterapeutes...), com entre els professionals externs (EAP,
UBASP, CREDA, CEDIAP, CSMIJ, centres ocupacional, centre d’inserció laboral...)
i evidentment amb les famílies.
La seva missió és la de donar suport
als diferents professionals i vetllar per a la bona escolarització dels
alumnes. L’assessorament al professorat i la coordinació d’aquestes, a partir
de demandes que li facin arribar. Fer propostes de materials i d’intervencions,
segons les diferents tipologies d’alumnat. Elaboració d’actes, memòria final
del departament d’orientació i d’informes de derivació a centres externs.
Coordinació de casos d’alumnat que estan seguits per l’UBASP, per centres
externs, per escolarització compartida, coordinació amb logopedes i
fisioterapeutes i coordinació amb les famílies.
Tot es realitza d’acord a les
instruccions establertes per l’equip directiu i la normativa aplicable en
l’àmbit de l’educació formal i no formal, per tal de millorar la qualitat de
vida i la qualitat educativa del centre, atenent les necessitats individuals i
col·lectives de l’alumnat, i assegurar que tant els recursos amprats com la
metodologia són els adaptats a cada nivell d’aprenentatge i a cada alumne.
Durant el meu període de pràctiques
hem pactat treballar i fer el seguiment de les següents funcions:
1. Atenció directa als alumnes
2. Assessorament a l’equip docent i
famílies
3. Coordinació amb centres externs
El seguiment de les funcions es duran
a terme mitjançant les següents activitats:
1. Atenció directa als alumnes: tutories, observació dins de l’aula,
suport d’aprenentatge en petit grup, realitzar avaluacions psicopedàgogiques
prèvies i fer els diferents seguiments d’aquestes.
2. Assessorament a l’equip docent: col·laborar en la detecció de
problemes d’aprenentatge que puguin anar apareixent, a part dels que ja tenen
degut a les diferents patologies o al seu grau de disminució, col·laborar en la
programació, ajudar en la realització de materials didàctics segons la
diversitat, col·laborar amb els tutors en l’establiment dels plans d’acció
tutorial, en les adaptacions curriculars, en la detecció i en la prevenció de
dificultats, realitzar orientació educativa al grup de professionals que hi
treballen i fer partícip a les famílies de formació per tal de poder treballar
conjuntament.
3. Coordinació amb centres externs: coordinar les reunions i seguiments
amb l’EAP (Equip d’Atenció Psicopedagògica); coordinació de casos i seguiment
d’alumnat que també està seguit des de Benestar Social; seguiment i coordinació
amb altres centres externs (Centre de Salut Mental Infantil i Juvenil (CSMIJ),
Benestar Social, Centre de Recursos per a Deficients Auditius (CREDA), CDIAP
(centre de desenvolupament infantil d’atenció precoç), centres d’inserció
laboral, centre ocupacional i centres privats de logopèdia i psicològics.