Mafalda

Mafalda

dijous, 29 de maig del 2014

Sensibilitat Psicopedagògica

Un professional de la psicopedagogia ha de saber quines són les seves funcions per tal de poder treballar-les, sigui l'àmbit o edat que sigui. Aquest col·lectiu de persones tindran en comú el fet que estant en ple procés d'aprenentatge.

Aquest fet provoca que aquest professional ha de tenir una sensibilitat especial i estar receptiu al que l’envolta, ja sigui per cercar altres recursos, per dur dur a la pràctica estratègies o noves metodologies. 

Ha de ser una persona que mantingui la confidencialitat, ja que sovint es toquen temes delicats que no poden ser comentats amb altres persones, ha de ser una persona capaç de treballar en grup i d’una manera col·laboradora, saber dinamitzar, però a la vegada flexible per entendre i participar d’altres punts de vista. Ha de ser rigurós amb la informació i precís. Ha de practica l’escolta activa i ha de tenir prou sentit crític per tal de poder veure que alguna cosa no ha sortit bé i cal canviar-la. Cal treballar des de la prudència i saber planificar bé, per tal de poder treballar des de la constància sense deixar les coses a mitges.

Educar vol dir crear conjuntament, no deixa de ser un art que està en continua construcció i com a artistes hem de saber valorar la importància del que es té a les mans.

Erns Fischer (Àustria 1899-1972): va dir “L’art pot elevar a l’home des de l’estat de fragmentació al de l’ésser total integrat". Per mi l'educació té el mateix sentit. L'educació et fa lliure i penso que els professionals que s'hi dediquen han d'estar. Hem de partir de la premisa que ningú pot quedar-se fora dels engranatges d'aquesta. I és en aquest punt on tot el col·lectiu de professionas que treballem dins d'aquest món ens hem d'implicar al 100%, des de les nostres sensibilitats personals, però també des de la professionalització, per tal d'ajustar-nos a les desigualtats i a un treball més personalitzat i individual, per tal que a la llarga no existeixin ni es reprodueixin a la nostra societat tantes diferències

Cas

Es tracta d'un cas que mica en mica va avançant, els canvis es veuen, la seva tutora la reforça positivament i des de casa està molt estimulada per que avanci i lluiti.

És una nena, que malgrat la seva limitació, té ganes d'aprendre més, ja que la seva curiositat pels aprenentatges la fa tirar endavant.

Cas

Com que des de fa anys es va treballant amb ella els hàbits i està més que comprovat que els assoleix amb facilitat, es treballa amb ella de forma visual, ja que ella no xerra.

Té una comprensió molt elevada, en general de qualsevol aprenentatge. Jo treballo amb ella a l'hora de lectura. No fa un anàlisi fonètic de les paraules, es a dir memoritza la paraula sencera.

Jo llegeixo les paraules o les oracions i ella ho va resseguint amb el seu dit. Quan treballo la comprensió lectora li vaig fent preguntes i preparo les respostes en una etiqueta, que ella va escollint i enganxant en el lloc de la resposta.

Es treballa molt des del PC, on ella es capaç escriure petits dictats a mesura que jo li dic en veu alta la paraula. Ho faig de dues maneres: una a nivell fonètic: S-A-L i ella escriu sal o dient la paraula sencera SAL i ella escriu el que escolta.

Cas

La nena a la qual li faig el seguiment utilitza un plafó de comunicació, amb el qual amb fotos, símbols i icones ella es fa entendre. Des de l'Escola i amb l'ajut de la família se li ha proporcionat una tablet, la qual se li està ensenyant a utilitzar, mostra molt interès i té molta traça i habilitat. Utilitza símbols Arasaac. ( penjo web en recursos ).


Símbols ARASSAC

http://www.catedu.es/arasaac/aac.php