
Les persones es desenvolupen al mateix temps que aprenen gràcies a la
interacció que es produeix amb l’entorn i amb els altres. L’individuo és
social, és a dir, esdevé persona mentre es troba en relació amb els altres i
aprèn de forma conjunta amb el medi i els elements que el conformen. Partint
d’aquesta premissa tant lògica, és evident que les persones aprendrem més si
tenim més oportunitat de relacions amb els altres, independentment de si
aquests presenten dificultats d’aprenentatge o discapacitats concretes. Així
doncs, aprendrem dels altres siguin quines siguin les seves peculiaritats i
maneres de ser. No tindria evidència segregar a l’alumnat en funció de
característiques homogènies, ja que la interacció entre ells també seria amb
persones semblants a aquests; i per tant, només aprendrien d’aquests. Tradicionalment, els alumnes i les alumnes amb discapacitat s’han
escolaritzats en centres especials, amb la idea de proporcionar-los aprenentatges
funcionals que els hi permetessin integrar-se a la societat amb més facilitat.
En realitat, aquesta justificació no té gaire fonament, ja que si el què volem
és que els alumnes i les alumnes amb discapacitats puguin integrar-se en el
futur dins de la seva comunitat i esdevenir persones autònomes i capaces, no
sembla oportú escolaritzar-los en entorns “separats”, preparats especialment
per a ells. Aquests seran mons protegits que tindran en compte les seves
dificultats, però que, en realitat no acullen l’heterogeneïtat ni la
complexitat que hi ha a la societat. Per afavorir la integració social i
l’experiència de la diversitat, sembla més coherent que aquests alumnes
s’escolaritzin juntament amb tots els altres.
Des d’un plantejament d’escola inclusiva, és desitjable que tots els
alumnes i les alumnes estiguin a les aules ordinàries amb el seu grup de
referència durant tot el temps. Per fer això, cal que tot el personal i tots
els recursos es puguin dedicar completament a l’educació ordinària. L’escola
inclusiva és aquella que veu la diversitat com una font de riquesa. No es
tracta de veure la heterogeneïtat com un repte a assolir durant el següent
curs, ni com un problema que frena el ritme habitual de la dinàmica de la
classe. La diversitat és una situació normalitzada, en la qual s’han de valorar
i potenciar les diferències individuals que hi ha presents en el grup. La
diversitat és un fet normal, que no representa cap tipus d’entrebanc ni pels
educadors ni pels alumnes escolaritzats.
Sortosament, la idea de diversitat com a recurs positiu a les aules
encara és una visió que no la tenen en compte tots els professors i agents
educatius en general. Caldria avançar cap a la perspectiva on es dóna més
importància a la integració i la inclusió dels alumnes. Actualment, encara es
porten a terme pràctiques educatives incorrectes, ja que aïllen a alumnes amb
dificultats d’aprenentatge i discapacitats, i això contribueix encara més a la
seva segregació no només escolar, sinó també a nivell social.
Com manifestava Gottlieb aquest model reconeix explícitament que tots
som susceptibles d’educar-nos i hem de tenir les mateixes oportunitats
d’escolarització, en funció de les necessitats i dels recursos disponibles per
poder desenvolupar les capacitats tant com sigui possible. Però des del meu
punt de vista encara hem d’anar més enllà, és necessari entendre la integració
en un sentit més profund, no només escolaritzant en el mateix centre tots els
nens, sense tenir en compte cap criteri, sinó tenint en compte què podem oferir
en aquell individu que ho necessita en el sí d’una comunitat educativa on tots
som iguals però diferents.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada