Mafalda

Mafalda

diumenge, 20 d’abril del 2014

El psicopedagog i la Psicopedagoga a Catalunya

El psicopedagog i la psicopedagoga a Catalunya

Escola l'Estel de Vic.





L'Escola Estel és una escola d'educació especial de la comarca d'Osona que ofereix un conjunt de serveis, recursos i ajuts relacionats amb l'educació i l'atenció dels alumnes amb discapacitat intel·lectual.

La finalitat de l'Estel és potenciar al màxim el desenvolupament de les capacitats dels alumnes i preparar-los per viure de la forma més autònoma i independent possible.

En aquest context els centres d'educació especial haurien de complir una doble funció:

  • ser un centre de provisió de suports individualitzats que promoguin resultats personals valuosos. Cal entendre l’Estel com a centre especialitzat en l'educació d'alumnes amb discapacitat intel·lectual, on el seu objectiu principal és servir de pont entre els alumnes i la provisió i gestió de suports per a la inclusió social, escolar i comunitària. És a dir, una organització que, a través d'una provisió adequada de suports individualitats, promogui la presència, la participació i l'aprenentatge i l'èxit en els entorns naturals de les persones.

  • ser un centre de recursos i de suport a la inclusió escolar.



L'Estel manté una estreta relació amb la majoria d'escoles ordinàries de la comarca d'Osona (tant de primària com de secundària). Així mateix col·labora amb l'EAP, amb el centre de salut mental de l'Hospital General de Vic i amb la xarxa de serveis socials de la comarca.

En l'etapa de transició a la vida adulta s'estableixen relacions amb empreses d'Osona per tal que els alumnes puguin realitzar pràctiques laborals.

És membre fundador del GIEE (Grup d'Investigació en Educació Especial) que aplega diverses escoles i professionals de l'educació especial amb l'objectiu de compartir i intercanviar experiències innovadores per a la millora de la qualitat educativa.


L’Estel va dirigit als següents destinataris:
  • infants, nens i adolescents amb discapacitat intel·lectual que estan atesos en el centre.
  • infants, nens i adolescents amb discapacitat intel·lectual inclosos en les escoles ordinàries.
  • pares i famílies d'infants, nens i adolescents amb discapacitat intel·lectual, per tal de millorar l'atenció de la vida diària del seu fill per la millora de la qualitat de vida familiar.
  • claustres de professors de les escoles ordinàries de la comarca d'Osona.
  
Per rebre qualsevol dels serveis de l'Estel (escolarització dins del centre o suport de l'ESE) és necessari comptar amb el dictamen de l'EAP (Equip d'Assessorament Psicopedagògic) de la zona.

El dictamen és un document que estableix les necessitats educatives dels alumnes i realitza una proposta d'escolarització en un centre. Aquest dictamen el signen els pares, el professional responsable del cas de l'EAP i el director/a de l'EAP. Aquest document és transmès al Director dels Serveis Territorials que, a través d'una Resolució, dictamina l'escolarització de l'alumne/a al nostre centre i/o l'escolarització compartida entre el nostre centre i un centre ordinari.


Pel que fa referència als alumnes que reben el servei de l'ESE, una comissió paritària entre l'EAP de la zona i l'Estel és la que decideix els alumnes que rebran aquest suport. Aquesta decisió es pren a partir de la proposta inicial que fa l'EAP i d'acord amb els criteris acordats entre l'EAP i l'Estel.

Educació Especial

No és el mateix mirar que veure.
Mirar és dirigir els ulls cap en fora
per tal que llum ens porti formes i colors;
Veure és acceptar aquesta percepció
i acomodar-la en l’interir,
barrejar-la amb el que som,
el que pensem i el que recordem,
el que estem sentint en aquest moment.
Així com ets, només així podràs veure.
Com més siguis més veuràs.

Leonardo Da Vinci (Si non è vero è ben trovato)




L'educació especial és l'educació específicament destinada a alumnes amb necessitats educatives considerades especials, o diferents, a causa de superdotació intel·lectual o discapacitats psíquiques, físiques o sensorials, incloent totes les actuacions encaminades a compensar aquestes necessitats. Es pot fer en escoles ordinàries o específiques (centre d'educació especial).

A Espanya aquest concepte apareix a llei estatal d'educació (LOGSE) a partir de l'any 1990 com a necessitats educatives especials, NEE, i en 2006 amplia el grup i l'anomena necessitats específiques de suport educatiu, NESE.

Segons la LOE (2006) actual llei Orgànica d'Educació, denomina alumnat amb necessitat específica de suport educatiu (NESE) als alumnes que requereixen una atenció educativa diferent de l'ordinària. A aquestos alumnes els divideix en tres grups:

Alumnat amb altes capacitats intel·lectuals (AC)
Alumnat amb integració tardana en el sistema educatiu espanyol (IT)

Alumnat que presenta necessitats educatives especials (NEE)

Objectius del practicum

Alguns dels objectius que hem plantejo són:

  • Participar en l’activitat diària que té lloc al centre de pràctiques.
  • Planificar activitats amb l’ajuda de les mestres, logopedes i de l’equip psicopedagògic.
  • Col·laborar amb el psicopedagog en les intervencions educatives que realitza.
  • Participar de les diferents reunions de coordinació.
  • Realitzar observacions dins de l’aula.
  • Tenir accés al material didàctic ja dissenyat.

Objectius diari de pràctiques

  • Portar el seguiment sistemàtic de totes les accions desenvolupades en el pràcticum.
  • Recollir una vivència de quotidianitat. Redactar la crònica de tot el treball realitzat de manera sistemàtica.      
  • Analitzar i reflexionar les accions que es desenvolupen a més de portar-ne el seguiment. 
  • Fer unes reflexions finals sobre què ha suposat l’experiència tant quant a aportacions positives com les dificultats trobades.

Presentació de les meves pràctiques

.He creat aquest blog que serà el meu diari de pràctiques de psicopedagogia. En ell trobareu totes les meves vivències, reflexions, dubtes, valoracions i aportacions al llarg del meu període de pràctiques a partir de la nostra experiència en comú.


El Pràcticum I suposa l'apropament inicial al terreny de la realitat de la praxis psicopedagògica. En el meu cas vaig començar a buscar centres que poguessin cobrir les meves necessitats personals (a fi de poder compaginar aquestes assignatures amb l’horari de la meva feina i la meva filla, tot plegat una epopeia), les meves expectatives educatives (que m’oferissim una àmplia gama de possibilitats), i que acceptessin la meva sol·licitud per portar-hi a terme les pràctiques. Tenia clar que no volia fer les pràctiques en un centre de secundària, ja que treballo amb adolescents i volia conèixer altres realitats. Des de la Fundació Sant Tomàs em van brindrar la possibilitat de fer-les dins de l’escola d’educació especial l’Estel de Vic.

Espero i desitjo que en aquest punt de la meva formació pugi treure el màxim de profit i pugi aplicar i ampliar tots els meus coneixements adquirits fins ara. Tot això em fa preveure bones perspectives de futur: completar la meva formació com a psicopedagoga, millorar la meva formació i actuació professional mitjançant l'experiència del pràcticum tot observant i reflexionant sobre el que estic visquent i treballant en el centre de pràctiques.


Funcions del Psicopedagog/a

Funcions del psicopedago/a