Mafalda

diumenge, 20 d’abril del 2014
El psicopedagog i la Psicopedagoga a Catalunya
Escola l'Estel de Vic.
L'Escola Estel és una escola d'educació especial de la
comarca d'Osona que ofereix un conjunt de serveis, recursos i ajuts relacionats
amb l'educació i l'atenció dels alumnes amb discapacitat intel·lectual.
La finalitat de l'Estel és potenciar al màxim el
desenvolupament de les capacitats dels alumnes i preparar-los per viure de la
forma més autònoma i independent possible.
En aquest context els centres d'educació especial haurien
de complir una doble funció:
- ser un centre de provisió de suports individualitzats que promoguin
resultats personals valuosos. Cal entendre l’Estel com a centre especialitzat
en l'educació d'alumnes amb discapacitat intel·lectual, on el seu objectiu
principal és servir de pont entre els alumnes i la provisió i gestió de
suports per a la inclusió social, escolar i comunitària. És a dir, una
organització que, a través d'una provisió adequada de suports
individualitats, promogui la presència, la participació i l'aprenentatge i
l'èxit en els entorns naturals de les persones.
- ser un centre de recursos i de suport a la inclusió escolar.
L'Estel manté una estreta relació amb la majoria
d'escoles ordinàries de la comarca d'Osona (tant de primària com de
secundària). Així mateix col·labora amb l'EAP, amb el centre de salut mental de
l'Hospital General de Vic i amb la xarxa de serveis socials de la comarca.
En l'etapa de transició a la vida adulta s'estableixen
relacions amb empreses d'Osona per tal que els alumnes puguin realitzar
pràctiques laborals.
És membre fundador del GIEE (Grup d'Investigació en
Educació Especial) que aplega diverses escoles i professionals de l'educació
especial amb l'objectiu de compartir i intercanviar experiències innovadores
per a la millora de la qualitat educativa.
L’Estel va dirigit als següents destinataris:
- infants, nens i adolescents amb discapacitat intel·lectual que estan
atesos en el centre.
- infants, nens i adolescents amb discapacitat intel·lectual inclosos en
les escoles ordinàries.
- pares i famílies d'infants, nens i adolescents amb discapacitat
intel·lectual, per tal de millorar l'atenció de la vida diària del seu
fill per la millora de la qualitat de vida familiar.
- claustres de professors de les escoles ordinàries de la comarca
d'Osona.
Per rebre qualsevol dels serveis de l'Estel
(escolarització dins del centre o suport de l'ESE) és necessari comptar amb el
dictamen de l'EAP (Equip d'Assessorament Psicopedagògic) de la zona.
El dictamen és un document que estableix les necessitats
educatives dels alumnes i realitza una proposta d'escolarització en un centre.
Aquest dictamen el signen els pares, el professional responsable del cas de
l'EAP i el director/a de l'EAP. Aquest document és transmès al Director dels
Serveis Territorials que, a través d'una Resolució, dictamina l'escolarització
de l'alumne/a al nostre centre i/o l'escolarització compartida entre el nostre
centre i un centre ordinari.
Pel que fa referència als alumnes que reben el servei de
l'ESE, una comissió paritària entre l'EAP de la zona i l'Estel és la que
decideix els alumnes que rebran aquest suport. Aquesta decisió es pren a partir
de la proposta inicial que fa l'EAP i d'acord amb els criteris acordats entre
l'EAP i l'Estel.
Educació Especial
No és el mateix mirar que veure.
Mirar és dirigir els ulls cap en fora
per tal que llum ens porti formes i colors;
Veure és acceptar aquesta percepció
i acomodar-la en l’interir,
barrejar-la amb el que som,
el que pensem i el que recordem,
el que estem sentint en aquest moment.
Així com ets, només així podràs veure.
Com més siguis més veuràs.
Leonardo Da Vinci (Si non è vero è ben trovato)
L'educació especial és l'educació específicament destinada a alumnes amb necessitats educatives considerades especials, o diferents, a causa de superdotació intel·lectual o discapacitats psíquiques, físiques o sensorials, incloent totes les actuacions encaminades a compensar aquestes necessitats. Es pot fer en escoles ordinàries o específiques (centre d'educació especial).
A Espanya aquest concepte apareix a llei estatal d'educació (LOGSE) a partir de l'any 1990 com a necessitats
educatives especials, NEE, i en 2006 amplia el grup i l'anomena necessitats específiques de suport educatiu, NESE.
Segons la LOE
(2006) actual llei Orgànica d'Educació, denomina alumnat amb necessitat
específica de suport educatiu (NESE) als alumnes que requereixen una atenció
educativa diferent de l'ordinària. A aquestos alumnes els divideix en tres
grups:
Alumnat amb altes capacitats intel·lectuals (AC)
Alumnat amb integració tardana en el sistema educatiu espanyol (IT)
Alumnat que presenta necessitats educatives especials (NEE)
Etiquetes de comentaris:
Context on realitzo les pràctiques
Objectius del practicum
Alguns dels objectius que hem plantejo són:
- Participar en l’activitat diària que té lloc al centre de pràctiques.
- Planificar activitats amb l’ajuda de les mestres, logopedes i de l’equip psicopedagògic.
- Col·laborar amb el psicopedagog en les intervencions educatives que realitza.
- Participar de les diferents reunions de coordinació.
- Realitzar observacions dins de l’aula.
- Tenir accés al material didàctic ja dissenyat.
Objectius diari de pràctiques
- Portar el seguiment sistemàtic de totes les accions desenvolupades en el pràcticum.
- Recollir una vivència de quotidianitat. Redactar la crònica de tot el treball realitzat de manera sistemàtica.
- Analitzar i reflexionar les accions que es desenvolupen a més de portar-ne el seguiment.
- Fer unes reflexions finals sobre què ha suposat l’experiència tant quant a aportacions positives com les dificultats trobades.
Presentació de les meves pràctiques

El Pràcticum I suposa
l'apropament inicial al terreny de la realitat de la praxis psicopedagògica. En
el meu cas vaig començar a buscar centres que poguessin cobrir les meves
necessitats personals (a fi de poder compaginar aquestes assignatures amb
l’horari de la meva feina i la meva filla, tot plegat una epopeia), les
meves expectatives educatives (que m’oferissim una àmplia gama de
possibilitats), i que acceptessin la meva sol·licitud per portar-hi a terme les
pràctiques. Tenia clar que no volia fer les pràctiques en un centre de
secundària, ja que treballo amb adolescents i volia conèixer altres realitats.
Des de la Fundació Sant Tomàs em van brindrar la
possibilitat de fer-les dins de l’escola d’educació especial l’Estel de Vic.
Espero i desitjo que en aquest punt de la
meva formació pugi treure el màxim de profit i pugi aplicar i ampliar tots els
meus coneixements adquirits fins ara. Tot això em fa preveure
bones perspectives de futur: completar la meva formació com a psicopedagoga,
millorar la meva formació i actuació professional mitjançant l'experiència del
pràcticum tot observant i reflexionant sobre el que estic visquent i treballant
en el centre de pràctiques.
Funcions del Psicopedagog/a
Subscriure's a:
Missatges (Atom)