Mafalda

Mafalda

divendres, 30 de maig del 2014

Sessions

Els mecanismes a través dels quals es produeix l'aprenentatge es basen en la interacció entre la manera d'aprendre de l'alumne, la manera d'ensenyar del professor i els continguts seleccionats. A l'escola Estel he pogut comprovar que es té molt en compte el paper actiu i protagonista de l'alumne davant dels aprenentatges i com el professional de l'educació, a través de l'adaptació del material facilita unes condicions d'aprenentatge, donant l'ajuda necessària per tal que pugui anar construint els seus propis coneixements. El fet d'estar en una escola d'educació especial fa que per tal de crear material adaptat, a més a més de tenir en compte el diagnòstic i el grau de disminució del nen i la nena, també s'ha de tenir en compte els següents punts: 

- és necessari conèixer l'estil d'aprenentatge propi de l'alumne i les estratègies que és capaç d'aplicar amb més èxit.
- conèixer el perfil d'estil i estratègies d'aprenentatge de l'alumne.
- és important veure el grau de motivació per el qual passa l'alumne.
- cal conèixer a l'alumne per veure com treballa millor: individualment, en grup... per tal de prioritzar les activitats que més s'ajustin a les seves necessitats.
- és important considerar el ritme de treball de l'alumne.
- sense oblidar que l'adaptació ens ha de donar eines per tal de poder avaluar des de l'heterogeneïtat i no pas des de l'homogeneïtat.

És fàcil anar comprovant els bons resultats de les adaptacions, ja que es va veient una evolució evident.






Sessions

El material amb el qual es treballa a l'escola Estel està tot adaptat i individualitzat, partint de l'observació de cada nen i nena. S'ha de dir que dona gust treballar ja que la seva elaboració parteix dels objectius que s'han marcat a principi de curs.

Fins ara he anat mostrant material que utilitzen els diferents professionals, des del psicopedagog, la logopeda, diferents mestres.

 Aquestes fotografies mostren com treballen els animals: animals amb pels, animals amb escates i animals amb plomes.

La sensació que tinc és que el fet de treballar visualment i amb imatges molt senzilles, fa que els nens i nenes puguin entendre millor els diferents conceptes d'aquest tema de medi natural. Aprenen amb més rapidesa a seleccionar i a escollir.

Com es pot comprovar és un material molt senzill, però a la vegada molt elaborat. El fet que tot hagi d'estar adaptat fa que tot estigui molt pensat i molt treballat.

En general veig que malgrat la feina que comporta pensar-lo i dissenyar-lo, és un material que dona bons resultats.

El treball cooperatiu, els racons, o el treball a partir de projectes, són bons exemples de com l’alumne amb necessitats educatives especials queda inclòs en la dinàmica de treball a partir de la diversificació de materials. El fet de treballar amb una metodologia multinivell, provoca bons resultats i els nens i nenes ho viuen molt positivament, ja que entre els un i els altres s'ajuden.