Mafalda

Mafalda

dilluns, 21 d’abril del 2014

Context d'intervenció




“Todos los procesos educativos, independientemente del contexto institucional, són susceptibles de formar parte del campo de actuación de los professionales de la psicopedagogía” (Coll, 1996)


El centre on realitzo les pràctiques és l’Escola Estel, la quan pertany a la Fundació Sant Tomàs, referent a la comarca d’Osona de l’atenció a les persones amb disminució psíquica i intel·lectual. Aquesta és una escola d'educació especial que ofereix un conjunt de serveis, recursos i ajuts relacionats amb l'educació i l'atenció dels alumnes amb discapacitat intel·lectual.

L’Estel en xifres:
Alumnes a l’escola: 96. Edat: 3 a 21 anys
Infantil: 6
Primària: 33
Secundària: 28
Transició a la vida adulta: 29
Escolaritzacions compartides:13
Alumnes Equip de Suport a l'Escolarització:14
Primària: 4
Secundària: 10

El psicopedagog del centre treballa dins de l’equip pedagògic el qual està format pel: director, un membre de cadascú dels grups de treball (infantil, secundària, transició a la vida adulta, logopeda i fisioterapeuta) i el cap d’estudis

En el capítol 7 (part II, Bloc I) d’Àngels Cano, ens dóna els indicadors necessaris per afirmar que l’escola estel estaria a cavall entre l’educació formal i no formal. L’etapa d’entre els 3 anys i els 16 anys, que és l’etapa obligatòria, estaria dins de l’educació formal. Dels 16 anys fins als 21 anys, que seria una etapa no obligatòria, estaria dintre de l’educació no formal. “cobreix les activitats explícitament educatives, però no qualificables i les activitats socials implícitament educatives. Monereo, C. i Castelló, M. (2006).

Per tant, l’àmbit d’actuació del psicopedagog en aquesta escola d’educació especial és molt ampli. Això fa que aquest hagi de conèixer tan bé com sigui possible els subàmbits que desenvolupen aquestes etapes i els seus diferents recursos. Per la qual cosa el coneixement que tingui el psicopedagog pel que fa a la concepció d’educació, les pràctiques que desenvolupen i el seu model de gestió i organització és fonamental a l’hora de dissenyar un model d’intervenció psicopedagògica de l’escola.

En quant al tema de l’assessor psicopedagògic com a professional estratègic només dir que es caracteritza per una perspectiva capaç d’aproximar-se als aspectes relacionals i pragmàtics de la tasca psicopedagògica, per això és fonamental el vincle d’interacció que es construeix entre les diferents parts implicades, analitzant i comprenent els microsistemes que estan interconnectats entre si i que intervenen en l’aprenentatge.

Ara bé, en quant a la utilitat d’un model d’anàlisi del context d’intervenció s’ha de dir que utilitzen un model d’intervenció constructivista, on tal i com indica Solé, el psicopedagog no es centra només en l’estudi del contingut dels casos o de les intervencions, sinó que també es centra en la comprensió i en l’anàlisi de la construcció del context relacional de la intervenció. De fet aquesta escola és com una gran família, on tothom (professionals i famílies), posen el seu granet de sorra, perquè tot tiri endavant.

El centre en el qual realitzo les pràctiques pot emmarcar-se d’aquesta manera:

a) Segons les característiques generals d’intervenció:

- Tipus d’institució: Institució educativa pública i consolidada, on es treballa des de l’educació formal i no formal, ja que es tracta d’una escola especial que abarca les edats d’obligació escolar i fins als 21, on els joves es dediquen a aprendre aspectes més quotidians i pre-laborals..¡

- Finalitat educativa de la intervenció: la formació i la intervenció multi disciplinària dels àmbits educatius i psicopedagògics.

- Tipus de contribució del professional: diagnosticar col·laborativament les necessitats de cada demanda, per tal de treballar per la millora de les seves necessitats. Participar en la intervenció dels casos del camp psicopedagògic mitjançant les sessions de treball amb els alumnes, diferents professionals i famílies. Desenvolupar avaluacions i seguiments regulars dels diferents casos psicopedagògics i de la seva evolució.

b) Segons les característiques específiques d’intervenció

- Objectius específics: s’estructuren al voltant de la detecció i intervenció primerenca en les principals àrees del desenvolupament (cognitiva, llenguatge, psicomotriu…), estratègies d’aprenentatge, diagnòstic, orientació i tractament de dificultats en l’aprenentatge, orientació a les famílies…

- Continguts: s’hi inclouen contingut de diverses especialitats o camps professionals: psicologia clínica i escolar, pedagogia i teràpia motriu, logopèdia i psicopedagogia.

- Activitats educatives: s’estructuren al llarg de les tres fases principals de l’assessorament (la planificació, execució i seguiment/avaluació). Tenen lloc coordinacions i reunions sistemàtiques amb els membres de l’equip, amb les famílies i amb professionals externs; Elaboració i recollida de materials necessaris per a les sessions (tests, quaderns, fitxes, jocs, audicions…); Participa en l’elaboració col·laborativa dels informes dels usuaris de psicopedagogia, dels diagnòstics i dels plans d’intervenció per cada cas; Sessions d’assessorament psicopedagògic, tant individuals com col·lectives, amb infants, joves i famílies; Completa les fitxes de seguiment i registre dels diferents casos per tal de fer una avaluació continuada i significativa. Pel que fa als processos operatius de funcionament del centre podem esmentar que es treballa col·laborativament i es porta a terme una avaluació inicial i continua de tots els nens i joves. Es treballa a partir de jocs, dinàmiques, manipulacions, aplicacions tecnològiques…


- Destinataris: els destinataris principals són infants i joves des de tres fins a 21 anys però aquests inclouen també la col·laboració amb les respectives famílies, a l’igual que si escau es fan assessoraments externs.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada