El Codi de
Deontologia vol establir uns principis d’actuació i de regulació de l’exercici
de la professió, per tal d’orientar l’elecció de la seva conducta en els
diferents nivells de responsabilitat en els quals intervé.
Segons el codi
deontològic del pedagog i psicopedagog
-
la professió es fonamentarà sobre els valors, la dignitat i el respecte
als drets de les persones, a més de les afirmacions de la llibertat, la
igualtat, la solidaritat, la participació valorant l’autonomia, la
subjectivitat, els recursos propis i l’assumpció de responsabilitat.
-
aquesta professió es posarà al servei de la persona, de la família, del
grup, de la comunitat i de les múltiples institucions socials, per a contribuir
al seu desenvolupament.
-
la condició d’edat, sexe, estat civil, cultura, nacionalitat, religió,
condició social,ideologia política, discapacitat intel·lectual o física o de
qualsevol altra diferència o característica
personal, no ha de condicionar la professió ni perjudicar el compromís
d’aquests professionals vers la persona.
-
en l’exercici de la seva funció professional, no expressarà judicis de
valors sobre la persona en base al seu comportament i serà conscient de la seva
responsabilitat social, atès que en la
seva actuació professional, pot intervenir en la vida dels altres.
-
serà responsable dels propis actes professionals i de les seves
previsibles i directes conseqüències.
-
podrà establir relacions laborals en organismes públics i privats i també
desenvolupar l’exercici lliure de la professió, com a professional autònom o
associat.
-
utilitzarà la metodologia específica, els instruments i tècniques de treball
respectant les normes i els objectius professionals, esforçant-se en els diversos
nivells de l’exercici de la professió per a conèixer i valorar, els continguts
i la metodologia de la professió.
-
mantindrà interès en la pròpia formació permanent, en estar al dia quant
a les tècniques, la informació i les metodologies especialitzades, a la fi de garantir
una prestació de serveis en l’atenció a la persona. A la formació permanent es
tindran en compte els següents punts:
o
Maduració i equilibri per afrontar els conflictes que sorgeixin en la
professió.
o
Coneixements de la dinàmica personal en relació a l’atenció a la
persona.
o
Alt nivell de competència teòric - pràctica.
o
Compromís en la recerca del camp d’intervenció i en l’àmbit didàctic i científic,
en la promoció, desenvolupament i divulgació de la pròpia experiència.
-
desenvoluparà les seves competències professionals per promoure l’autodeterminació,
l’autonomia i la potencialitat de la persona atesa, creant les condicions per
tal de fer-la participar activament i responsablement en la seva pròpia
intervenció.
-
haurà de tenir el consentiment de l’usuari en relació amb la seva col·laboració
o en relació amb altres persones que puguin estar presents durant la intervenció
sobre els estudis, formació o recerca.
-
la intervenció professional a un menor estarà subjecta al consentiment
dels pares o del representant legal.
-
l’exercici de la seva professió tingui coneixement de situacions objectives
de patiment i de violència a menors o a adults en situacions d’impediment físic
o mental, haurà de comunicar-ho als organismes competents segons la normativa
legal vigent.
-
intentarà afavorir la relació professional fins que la situació ho requereixi
o sigui necessari.
-
demanarà assessorament especialitzat en relació a la seva intervenció professional, quan ho requereixi.
-
respectarà rigorosament les opinions i els trets de personalitat de la persona
atesa; la intervenció professional es realitzarà amb respecte per la persona, tenint
en compte el seu estat psíquic i físic, i respectant els seus drets.
-
guardarà el secret professional i això serà exigit en la professió, i guardarà
les informacions privades que obtingui en el decurs de la seva intervenció professional.
-
la revelació del secret professional serà consentida només per les
obligacions de la llei o per consentiment exprés de l’interessat o del seu
representant legal.
-
tindrà cura del material sobre l’usuari, protegint-lo de qualsevol indiscreció, consentint-ho la persona
interessada o el representant legal, l’accés a tota la documentació que es
guardi.
-
intentarà resoldre diferències d’opinions i posicions professionals amb
lleialtat i correcció.
-
contribuirà al desenvolupament de la política social, la millora de la qualitat
socioeducativa de la persona, la família, la comunitat, diferenciant la resposta
a les necessitats i afavorint la prevenció i la participació activa de la ciutadania.
-
actualitzarà la seva competència professional i les tècniques i eines d’intervenció, a través de programes
innovadors i alhora pragmàtics per tal de millorar la qualitat socioeducativa dels
ciutadans.
-
tenciarà la recerca i procurarà protegir el benestar educatiu de la col·lectivitat
actuant de manera que s’ampliï l’oportunitat de totes les persones i en particular en l’atenció a les persones en
situacions de desavantatge.
-
interpretarà les necessitats educatives, individuals i de grup dels ciutadans,
creant consciència i afavorint els procediments de creixement i de desenvolupament
de la col·lectivitat.
Aquests punts que
esmento estan extrets del codi deontològic de pedagogs i psicopedagogs de Catalunya.
El link el teniu penjat a l’apartat de recursos per si el voleu veure tot
sencer. Xerrant amb la meva tutora de pràctiques i observant la tasca que es
realitza diàriament a l’escola Estel, són aquests els que s’apliquen diàriament.
Penso que és necessari dur-lo a la pràctica, ja que és una manera de tenir unes
bases i uns mínims els quals ningú pot anar a menys i sí a més. Penso que tenir
un codi deontològic “dignifica” una mica més i dona seriositat a la professió.
Malgrat no cal oblidar que és el dia a dia el que et fa ser un bon
professional.