Mafalda

Mafalda

dilluns, 19 de maig del 2014

Codi deontològic


El Codi de Deontologia vol establir uns principis d’actuació i de regulació de l’exercici de la professió, per tal d’orientar l’elecció de la seva conducta en els diferents nivells de responsabilitat en els quals intervé.

Segons el codi deontològic del pedagog i psicopedagog

-         la professió es fonamentarà sobre els valors, la dignitat i el respecte als drets de les persones, a més de les afirmacions de la llibertat, la igualtat, la solidaritat, la participació valorant l’autonomia, la subjectivitat, els recursos propis i l’assumpció de responsabilitat.

-         aquesta professió es posarà al servei de la persona, de la família, del grup, de la comunitat i de les múltiples institucions socials, per a contribuir al seu desenvolupament.

-         la condició d’edat, sexe, estat civil, cultura, nacionalitat, religió, condició social,ideologia política, discapacitat intel·lectual o física o de qualsevol altra diferència o  característica personal, no ha de condicionar la professió ni perjudicar el compromís d’aquests professionals vers la persona.

-         en l’exercici de la seva funció professional, no expressarà judicis de valors sobre la persona en base al seu comportament i serà conscient de la seva  responsabilitat social, atès que en la seva actuació professional, pot intervenir en la  vida dels altres.

-         serà responsable dels propis actes professionals i de les seves previsibles i directes conseqüències.

-         podrà establir relacions laborals en organismes públics i privats i també desenvolupar l’exercici lliure de la professió, com a professional autònom o associat.

-         utilitzarà la metodologia específica, els instruments i tècniques de treball respectant les normes i els objectius professionals, esforçant-se en els diversos nivells de l’exercici de la professió per a conèixer i valorar, els continguts i  la metodologia de la professió.

-         mantindrà interès en la pròpia formació permanent, en estar al dia quant a les tècniques, la informació i les metodologies especialitzades, a la fi de garantir una prestació de serveis en l’atenció a la persona. A la formació permanent es tindran en compte els següents punts:

o       Maduració i equilibri per afrontar els conflictes que sorgeixin en la professió.
o       Coneixements de la dinàmica personal en relació a l’atenció a la persona.
o       Alt nivell de competència teòric - pràctica.
o       Compromís en la recerca del camp d’intervenció i en l’àmbit didàctic i científic, en la promoció, desenvolupament i divulgació de la pròpia  experiència.

-         desenvoluparà les seves competències professionals per promoure l’autodeterminació, l’autonomia i la potencialitat de la persona atesa, creant les condicions per tal de fer-la participar activament i responsablement en la seva pròpia intervenció.

-         haurà de tenir el consentiment de l’usuari en relació amb la seva col·laboració o en relació amb altres persones que puguin estar presents durant la intervenció sobre els estudis, formació o recerca.

-         la intervenció professional a un menor estarà subjecta al consentiment dels pares o del representant legal.

-         l’exercici de la seva professió tingui coneixement de situacions objectives de patiment i de violència a menors o a adults en situacions d’impediment físic o mental, haurà de comunicar-ho als organismes competents segons la normativa legal vigent.

-         intentarà afavorir la relació professional fins que la situació ho requereixi o sigui necessari.

-         demanarà assessorament especialitzat en relació a la seva intervenció  professional, quan ho requereixi.

-         respectarà rigorosament les opinions i els trets de personalitat de la persona atesa; la intervenció professional es realitzarà amb respecte per la persona, tenint en compte el seu estat psíquic i físic, i respectant els seus drets.

-         guardarà el secret professional i això serà exigit en la professió, i guardarà les informacions privades que obtingui en el decurs de la seva intervenció professional.

-         la revelació del secret professional serà consentida només per les obligacions de la llei o per consentiment exprés de l’interessat o del seu representant legal.

-         tindrà cura del material sobre l’usuari, protegint-lo de qualsevol  indiscreció, consentint-ho la persona interessada o el representant legal, l’accés a tota la documentació que es guardi.

-         intentarà resoldre diferències d’opinions i posicions professionals amb lleialtat i correcció.

-         contribuirà al desenvolupament de la política social, la millora de la qualitat socioeducativa de la persona, la família, la comunitat, diferenciant la resposta a les necessitats i afavorint la prevenció i la participació activa de la ciutadania.

-         actualitzarà la seva competència professional i les tècniques i eines  d’intervenció, a través de programes innovadors i alhora pragmàtics per tal de  millorar la qualitat socioeducativa dels ciutadans.

-         tenciarà la recerca i procurarà protegir el benestar educatiu de la col·lectivitat actuant de manera que s’ampliï l’oportunitat de totes les persones i en  particular en l’atenció a les persones en situacions de desavantatge.

-         interpretarà les necessitats educatives, individuals i de grup dels ciutadans, creant consciència i afavorint els procediments de creixement i de desenvolupament de la col·lectivitat.



Aquests punts que esmento estan extrets del codi deontològic de pedagogs i psicopedagogs de Catalunya. El link el teniu penjat a l’apartat de recursos per si el voleu veure tot sencer. Xerrant amb la meva tutora de pràctiques i observant la tasca que es realitza diàriament a l’escola Estel, són aquests els que s’apliquen diàriament. Penso que és necessari dur-lo a la pràctica, ja que és una manera de tenir unes bases i uns mínims els quals ningú pot anar a menys i sí a més. Penso que tenir un codi deontològic “dignifica” una mica més i dona seriositat a la professió. Malgrat no cal oblidar que és el dia a dia el que et fa ser un bon professional.

Recursos

Us adjunto un document on podreu llegir el nostre codi deontològic.

http://www.pedagogs.cat/doc/codi_deontologia.pdf