Mafalda

Mafalda

dilluns, 21 d’abril del 2014

La intervenció d’un psicopedagog/a en un centre d’educació especial

Segons (C. Giné; J. Font, 1996) “es parteix de la idea que la finalitat bàsica dels centres d’educació especial és estimular i promoure el desenvolupament i el creixement de l’alumne”. En el cas del centre l’Estel de Vic parteix d’un enfocament essencialment educatiu o psicoeducatiu. Segons (M.F. Giangreco i altres 1993) “els centres d’educació especial constitueixen un sistema d’ajuts als alumnes que hi estan escolaritzats, i el conjunt de recursos, serveis i professionals han de poder promoure un procés i uns resultats significatius i valuosos”, és a dir proporcionar experiències i oportunitats educatives que ajudin als alumnes al seu procés de creixement i ajustar progressivament el tipus d’ajuda més adequada, per tal de garantir la màxima autonomia i independència, integració a la comunitat i satisfacció personal.

Partint d’aquest punt el perfil del psicopedagog en el centre on realitzo les pràctiques no constitueix una part aliena de l’organització, és un professional que pertany a l’estructura del centre el qual dona suport i dinamitza la tasca educativa.

Els àmbits de treball son:

Àmbit de l’escola
-Elaboració del projecte educatiu de centre (PEC) i altres documents afins.
-Elaboració del projecte curricular de centre (PCC)
-La identificació i la determinació de les necessitats educatives.
-Ajuda en l’organització escolar i l’estructura del professorat.
Àmbit d’aula
-Elaboració de la programació de l’aula i les programacions individuals.
-Organització de les activitats d’ensenyament-aprenentatge.
-Tractament de les conductes problemàtiques.
-Seguiment i avaluació del progrès dels alumnes.
Àmbit de formació
-Col·laboració activa en l’elaboració del projecte de formació del centre.
-Coordinació i posada en pràctica de les propostes de formació.
-Aportació d’informació rellevant i actualitzada sobre aspectes teòrics i aplicats propis del camp.
-Potenciació i coordinació de grups d’estudi i recerca sobre temes d’interés o preocupació entre el professorat.
Àmbit de pares
-Establir un sistema de suports família-escola.
-Sessions de seguiment
-Sessions d’avaluació
Àmbit de comunitat
-Relacionar-se amb els centres ordinaris de la comarca.
-Relacionar-se amb altres serveis de la comunitat (salut, socials, laborals…)
-Relacionar-se amb l’entorn social (institucions culturals, centres d’esplai…)


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada